اخذ جواز کسب

قطعا یکی از مدارکی که دفعات زیادی اسم آن را شنیده ایم، اخذ جواز کسب است.در این مقاله میخواهیم شمارا به طور کامل با جواز کسب و چیستی آن و مدارک لازم برای جواز کسب آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

به طور کلی جواز کسب یا پروانه‌ ای میباشد که شما به وسیله آن می‌توانید کسب و کار را برای خود به صورت قانونی راه اندازی کنید. شما برای راه اندازی هر کسب وکاری یا تاسیس فروشگاه و مغازه برای آن نیاز به گرفتن مجوزی دارید که امروزه از آن به نام جواز کسب یاد می‌شود. پس شما برای قانونی کردن کسب و کاری که قصد فعالیت در آن را دارید نیاز به اخذ این مجوز دارید و بدون آن نمی‌توانید کار خود را به صورت قانونی شروع کنید.

 

جواز کسب چیست و چه کاربردی دارد؟

شما فقط به وسیله‌ی پروانه کسب می‌توانید کسب و کار خود را به صورت قانونی شروع کنید. پس باید گفت که جواز کسب در واقع مجوزی است که به افراد اجازه این را می‌دهد تا کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند و به طور قانونی شروع به فعالیت کنند. باید این را بدانید که راه‌اندازی و شروع کسب و کار بدون دریافت جواز کسب، غیرقانونی است و در صورتیکه سازمان‌های ذیربط از جمله شهرداری متوجه این موضوع شوند، این اختیار را دارند تا مغازه یا کارگاه شما را پلمپ کنند.

برای اینکه محل کسب و کار خود را از پلمپ خارج کنید باید جریمه پرداخت کرده و اقدامات لازم برای دریافت جواز کسب را طی کنید. پس توصیه ما به شما این است که اگر قصد راه‌اندازی کسب و کاری را دارید، برای جلوگیری از این عواقب، قبل از هر اقدامی، برای دریافت جواز کسب درخواست دهید.

به عنوان فردی که به دنبال اخذ مجوز کسب است، بهتر است بدانید که این پروانه هم به صورت دائم وجود دارد و هم به صورت موقت؛ مدت اعتباری که مجوز موقت دارد یک سال است و فقط برای یک بار برای شما صادر می‌شود.

جا دارد که در این جا اشاره شود که اعتبار مجوزهای کسب بلند مدت حداکثر 5 ساله است. باید بدانید که همان طور که از اسم این مجوز پیدا است، این مجوز به افراد مختلفی چه به صورت حقیقی و چه حقوقی داده می‌شود. شما با گرفتن جواز کسب می‌توانید به فعالیت اقتصادی یا تولیدی خود بپردازید و شما برای این که بتوانید این کارها را به صورت قانونی انجام دهید، حتماً به این مجوز نیاز دارید و بدون آن با مشکلات متعددی در آینده روبرو خواهید شد.

 

انواع جواز کسب:

جواز کسب توزیعی

جواز کسب تولیدی

جواز کسب فنی

جواز کسب خدماتی

 

مزایای دریافت جواز کسب:

با گرفتن جواز کسب یا تأسیس می‌توانید به راحتی با قیمتی مناسب در شهرک‌های صنعتی محل مناسبی را برای شروع فعالیت خود پیدا کنید

به وسیله این مجوز به راحتی برای محصولات و نوع فعالیت که انجام می‌دهید ثبت برند و علامت تجاری را انجام دهید و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

پس از گرفتن مجوز کسب می‌تواند بر روی برندسازی خود تمرکز کنید و فروش خود را به بیشترین مقدار ممکن برسانید.

یکی از مهم ترین شرایط برای گرفتن جواز کسب مشاغلی که مستلزم داشتن مهارت‌های فنی خاصی هستند، گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای مرتبط با آن کسب و کار است. به عنوان مثال برای گرفتن جواز کسب مشاغلی که فعالیت آنها نیازمند تخصص است مانند تعمیرات حتماً باید مدرک فنی و حرفه‌ای مرتبط داشته باشید. اما برای گرفتن جواز کسب مشاغلی مانند موبایل ‌فروشی یا مغازه های فروش پوشاک نیازی به ارائه مدرک فنی وحرفه‌ای ندارند.

ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا معمولی (دارای اعتبار زمانی) یا دیگر عقود ناقله (سرقفلی، هبه، وصیت تملیکی، صلح در مقام بیع یا اجاره) و همینطور ارائه قراردادهای منعقده که بین متقاضی و افراد حقیقی و حقوقی (دولتی و غیر دولتی) رد و بدل می‌شود، اجباری است.

داشتن حداقل متراژ فضا، داشتن حداقل 18 سال سن، داشتن فضای کاری با شرایط محیط اعم از بهداشت محیط، ایمنی محیط، نصب دوربین های مداربسته، داشتن حفاظ برای درب ورودی، دارا بودن فضای آشپز خانه، سرویس بهداشتی و… نیاز به داشتن تاییدیه ها

جا داریم بگوییم که برای بعضی از مشاغل خاص، نیاز است تا یک سری مدارک ارائه شود تا نشان دهد شما برای دریافت مجوز کسب آن شغل صلاحیت فنی لازم را دارید و می‌توانید به‌خوبی از عهده و مسئولیت آن کار بر بیایید.