آخرین بروز رسانی: مرداد 2ام, 1402

توضیح رپورتاژ و کاربردهای آن

رپورتاژ آگهی چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟

حتما شما هم در دنیا محتوا اسم رپورتاژ آگهی به گوشتان خورده، به احتمال زیاد سوال های زیادی راجب مفهوم و کاربرد آن به ذهنتان رسیده است. جالب است بدانید رپورتاژ آگهی یکی از مدل های محتوای متنی است که می‌تواند در رشد کسب‌ و کارها تاثیرات مثبتی داشته باشد و هم از نظر سئویی، هم از نظر برندینگی برای آن‌ها مفید باشد. کلمه رپورتاژ Reportage در واقع از زبان فرانسوی گرفته شده است، به معنی«گزارش» است. رپورتاژ آگهی به معنای گزارشی می باشد که محتوای آن به صورت روایت گونه، برای دادن اطلاعاتی مفید و کاربردی و همچنین مستند، به معرفی یک محصول، یک خدمت یا یک برند می پردازد. ما اگر بخواهیم راجب کاربرد رپورتاژ بگوییم همانطوری که از اسمش مشخص است یک نوع مدل تبلیغاتی است که خیلی هم موثر می باشد. تولید و انتشار رپورتاژ خبری، شیوه ای است که هم برای تولید کننده یا همان صاحب برند، هم برای وبسایت منتشر کننده آن و هم برای مخاطبانی که آن را می خوانند مفید است. خیلی کم می توان چیزی پیدا کرد که این همه در ابعاد مختلف سوددهی و بازده داشته باشد. هر نوع کسب و کاری که نسبت به تولید و انتشار رپورتاژ آگهی اقدام کند، درواقع یک سرمایه گذاری خیلی عالی و بلندمدت برای کسب و کار خود انجام داده است.

مزایای رپورتاژ

رپورتاژ باعث بیشتر دیده‌شدن با منتشر کردن رپورتاژ آگهی در سایت‌های پربازدید و رسانه‌های مربوط با حوزه کسب‌ و کار خود، این امکان را دارید که از بازدیدبالای آن‌ها استفاده کرده و مخاطبان آن‌ها را به سمت سایت خود هدایت کنید. اثر های رپورتاژ آگهی بر سئو سایت لینک گرفتن از سایت‌هایی که پیش گوگل اعتبار بالایی دارند، توانایی این را دارد که اعتبار سایت شما را افزایش دهد. مانند آنکه یک فرد معتعبر فردی را برای انجام کاری معرفی کند. گوگل نیز به این بک لینک اینگونه می‌نگرد. همینطور رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از روش‌های لینک‌سازی خارجی، توانایی این را دارد که به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

اثرهای رپورتاژ آگهی بر میزان فروش

رپورتاژ آگهی کاملا مستقیم فروش محصول یا خدمات شما تاثیر مثبتی میگذارد. هنگامی که شما در کنار مخاطب قرار بگیرید و به شیوه‌ای که دوست دارد تبلیغ برند خود را کنید، می‌تواند روی فروش شما تاثیرگذار باشد. در واقع وقتی مخاطب رپورتاژ آگهی شما را از زبان کسی که قبولش دارند بشنوند و وقتی که خرید خود را انجام می‌دهد، حس خوبی خواهد داشت؛ به دلیل اینکه تصور می‌کند به همراهی دوست یا مشاور مطمئن خرید کرده و تحت تاثیر یک تبلیغ پر زرق‌و‌برق قرار نگرفته است. بنابراین باید حرفه‌ای و اصولی نوشته شود تا تاثیر بسزایی روی فروش شما بگذارد.

انواع رپورتاژ

رپورتاژ مالتی مدیا

می توان گفت بزرگترین برندهای دنیا از رسانه‌های پر بازدیدی از جمله تلویزیون‌های جهانی برای پخش رپورتاژ خبریشان استفاده می‌کنند. مانند برنامه‌های بسیار پرطرفداری که برندهای مختلف خودروسازی را با هم مقایسه می‌کنند یا برنامه‌هایی که از یک محصول خاص برای آشپزی استفاده می‌کنند، همه نمونه‌هایی از رپورتاژ تبلیغاتی هستند.

رپورتاژ خبری

رپورتاژ خبری اوصولا در سایت‌ها یا کانال‌های خبری و معمولا به شکل معرفی خدمات و یا محصولات منتشر می‌شود. نامحسوس بودن این مدل، در اولویت کمتری نسبت به سایر مدل های آن قرار دارد.

رپورتاژ تبلیغاتی

رپورتاژ تبلیغاتی مانند یک بررسی بی‌طرفانه می باشد. به عنوان مثال شما در حال بررسی ضررهای آب تصفیه نشده هستید و در آخر به صورت خیلی غیر مستقیم، به خرید دستگاه تصفیه آب اشاره می‌کنید. در کل باید ابتدا یک مشکل بزرگ را پیدا کنید و در مرحله بعد راهکارهای مختلفی را برای حل مشکل ارائه دهید و در نهایت اعلام کنید که محصول یا خدمت شما هم می‌تواند این مشکل را از بین ببرد.

چگونگی نوشتن رپورتاژ

برای نوشتن رپورتاژ آگهی همراه با رعایت قوانین نگارشی و ویرایشی باید بتوانید به صورتی بنویسید که کاربر را به خرید کالا یا خدمات برندتان ترغیب کنید. به این منظور از این راهنما برای نوشتن آن استفاده کنید.

مخاطب خود را به خوبی بشناسید.

دروغ نویسی نکنید.

نیاز مخاطب را الویت قرار دهید.

در نوشتن رپورتاژ باید چه نکته هایی رعایت کنیم

قبل انتخاب صحیح کانال‌ توزیع محتوا برای انتشار رپورتاژ و پیام رسانی به مخاطب، مرحله ای مهم با نام آماده‌سازی و تدوین رپورتاژ هست که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار می باشد. برای تهیه رپورتاژ آگهی نکته های خیلی مهمی هست که باید به آنها توجه کنیم مانند:

رعایت ساختار

نباید کپی کرد

کاربرد کلمات کلیدی

نوشتن تیتر جذاب

مختصر و مفید نوشتن

استفاده از تصویر

رعایت اصول نگارشی و درست نویسی

انتخاب لحن و ادبیات درست

دسته‌بندی: مقالات