آخرین بروز رسانی: تیر 29ام, 1402

هرچیزی که باید از وردپرس بدونی

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم وردپرس یک نوع سیستم برای مدیریت تولید محتوا (cms) می باشد که به ما کمک میکند بدون کد نویسی یک سایت را طراحی کنیم.

سیستم تولید محتوا cms چیست؟

سیستم تولید محتوا cmsکه مخفف Content Management System می باشد که به ما کمک می کند بدون داشتن دانش تخصصی قبلی سایت را ایجاد و طراحی کرده به جای ذخیره داده ها، ارائهٔ محتواهای متنی و بصری و سایر عملکردها طراحی کنید، Cms تمام این کارها را یکجا فراهم می‌کند تا ما روی قسمت های قابل‌مشاهده سایت (Front End) تمرکز کنیم. از سمتی، اگر به امکانات بیشتری احتیاج پیدا کنیم، می‌توان با نصب افزونه و همچنین بدون کدنویسی، آن را به سایت اضافه کنیم.

این افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس می باشد که باعث شده‌اند به پرطرفدارترین گزینه برای طراحی انواع سایت تبدیل شود. نرم‌افزارهای متن‌‌باز، نرم‌افزارهایی می باشند که یک هسته اصلی دارند و استفاده کنندگان می‌توانند با در نظر گرفتن احتیاجاتشان که دارند، تغییراتی که لازم است را در آن‌ها اعمال کنند.در این صورت، چنین ابزارها و نرم‌افزارهایی دائماً توسط مجموعه‌ای از کاربران توسعه داده می‌شوند؛ بدون آنکه مالکیت آن‌ها در اختیار مجموعه‌ای خاص باشد.

مزیت های ورد پرس چیست و به ما چه کمک هایی میکند؟

همانطور که گفتیم ورد پر این کمک را به ما میکند که بدون داشتن دانش کد نویسی یک سایت را طراحی کنیم، سیستم مدیریت محتوای وردپرس از یک پایگاه داده (database) برای ذخیره و مدیریت اطلاعاتی که در وب سایت وجود دارند از جمله محتوای نوشته‌ها و صفحات، اداده های حساب کاربری، آدرس وب سایت و بقیه ی موارد استفاده می‌کند و میشود گفت همه وظایف مورد نیاز کاربر را به خوبی انجام می‌دهد. این گزینه ها همان چیزهایی هستند که وردپرس را به ابزاری سریع و قدرتمند برای انتشار اطلاعات به صورت آنلاین تبدیل می‌کنند.زمانی که میخواهیم یک صفحه جدید برای وب سایت در ویرایشگر محتوای وردپرس وجود داشته باشد، می‌توان این موضوع را فهمید که فرق بسیار کمی بین یک ویرایشگر محتوا در کامپیوتر با ویرایشگر وردپرس وجود دارد. در ویرایشگر محتوای وردپرس می‌توان به آسانی مطالب را نوشت و تصاویر را اضافه کرده و به راحتی آن را در فضای مجازی گذاشت. وقتی که یک نوشته در بخش «دیداری» ویرایشگر نوشته می‌شود، وردپرس به صورت اتوماتیک کدهای HTML آن را برای نمایش آنلاین محتوا در بخش «متن» ویرایشگر ایجاد می‌کند. بهترین مزیت وردپرس رایگان بودن آن است و برای راه اندازی احتیاج به هیچگونه هزینه ای نیست. ورد پرس دارای هزاران تم و قالب است و کار کردن با آن خیلی آسان است.

مدیریت محتوا چیست؟

همانطور که گفته شد سیستم وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا همان (CMS) به حساب می‌آید. CMS نرم افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌سرعت و راحتی تمام کدهای مختلف را روی سرور بدون کدنویسی مدیریت کند.

مزایای استفاده از وردپرس

رایگان و منبع باز بودن و فقط تنها هزینه ی آن پلاگین هایی است که برای اضافه شدن امکاناتی به سایت خود مجبور به خریداری آن‌ها هستید.

راحتی استفاده از این سیستم از دیگر مزایای آن است و به راحتی میشود آن را بروزرسانی کرد

صرفه جویی در زمان و هزینه

قابلیت انعطاف‌پذیری

بهبود ‌سازی موتور جستجو برای وردپرس

راحتی در انتشار محتوا

انعطاف پذیری وردپرس

ورد پرس به زبان های گوناگونی ترجمه شده است

انعطاف‌پذیری وردپرس

انعطاف پذیری وردپرس یعنی میشود انواع وب‌سایت‌های متفاوت را با استفاده از آن ایجاد کرد و محدودیت و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وب سایت هایی که می توان با وردپرس ساخت:

وبلاگ شخصی

سایتی از تصاویر

وب سایتی برای کسب‌وکار

نمونه کارهای (Portfolio) یا همان پرتفوی حرفه‌ای

وب‌سایت‌های دولتی

وب‌سایت‌های مجلات یا روزنامه‌ها

سایت آنلاین انجمنی

شبکه‌ای از وب سایت‌ها

محتوا در وردپرس

فقط با آموزش‌های کمی میشود برای تولید محتوا با وردپرس مهارت کسب کرد و آماده شد. به راحتی می‌توان نوشته‌ها و صفحات را در وردپرس همراه با اضافه کردن رسانه در آن‌ها ایجاد و ویرایش کرد، و بعد با کلیک کردن روی یک دکمه، محتوای درست شده را می‌شود به صورت زنده و تحت وب در فضای مجازی گذاشت.

آزادی عمل در وردپرس

وردپرس تحت مجوزهای عمومی همگانی (General Public License | GLP) آزادی‌هایی (Freedom) برای استفاده کنندگان خود ایجاد کرده است. وردپرس را هر فرد به هر صورتی که علاقه دارد در نصب و استفاده، ویرایش و توزیع استفاده می‌کند. یکی از اصلی ترین اصول ساخت وردپرس، آزادی نرم افزار به حساب می‌آید.

آیا وردپرس ایرادی هم دارد؟

همانطور که کار با وردپرس بسیار آسان است اما همین آسانی باعث ایراد ها میشود. کسانی که تازه با وردپرس شروع به کار میکند برای استفاده از ویژگی های متفاوت وردپرس می بایست سراغ نرم افزارهای زیادی بروند و اگر نرم افزارهای نصب شده زیلدتر شوند سایت سنگین تر و کند تر میشود به جز آن، گاهی اوقات نرم افزارها نیازهای استفاده کنندگان را بر طرف نمی کنند و در این صورت باید از دولوپر وردپرس کمک گرفت تا افزونهٔ اختصاصی بنویسد.

دسته‌بندی: مقالاتبرچسب‌ها: