آخرین بروز رسانی: آبان 22ام, 1402

طلاق و انواع آن

طلاق یک ایقاع است که  یکی از موارد پایان زندگی […]

طلاق یک ایقاع است که  یکی از موارد پایان زندگی مشترک است که زن وشوهر برای تحقق هرنوع طلاق میبایست تشریفاتی را رعایت کنند و تصمیم این که آن ها می توانند از هم جدا شوند یا نه با دادگاه است که انواع ان موارد ذیل است

انواع طلاق بر اساس متقاضی طلاق عبارتست از:

طلاق از جانب زوج ،طلاق از جانب زوجه،طلاق توافقی .

 

الف )طلاق از جانب زوج

مرد برای اینکه همسرش را طلاق دهد باید یه سری تشریفات را عایت کند

در ابتدا باید به دادگاه درخواست گواهی عدم امکان سازش بدهد و سپس درصورتی که به دادگاه اثبات نماید که امکان ادامه زندگی مشترک برای او وجود ندارد ،این گواهی به او اعطا میشود دراین فاصله او باید در جلسات داوری شرکت کرده و حق و حقوق زوجه از جمله مهریه،نفقه نحله و ز این موارد را به او پرداخت نماید

 

ب)طلاق از جانب زوجه

طلاق از جانب زوجه به دو روش امکانپذیر میباشد،یه مورد اینکه زن وکالت در طلاق داشته باشد و دیگر اینکه با داشتن شرایط عسرو حرج  از دادگاه حکم طلاق بگیرد.

زمانی که زوجه می خواهد طلاق بگیرد میبایست فرم درخواست طلاق از طرف زوجه را تکمیل نموده و تحویل دادگاه یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی دهد.

 

طلاق با داشتن حق طلاق

زوج میتوان به زوجه  خویش  وکالت دهد که از او طلاق بگیرد البته با رعایت تشریفات طلاق .

در این مورد زوج کلا حق طلاق را غیر مشروط به طور وکالت بلاعزل  و وکیل در توکیل به زوجه واگذار می نماید که در این صورت زوجه بدون داشتن دلیل می تواند هر زمان که اراده نماید خویش را مطلقه نماید ، تنها برای این مورد نیلز به وکیل دارد تا به نیابت از زوج او را طلاق دهد.

 

طلاق با داشتن عسر و حراج

همانطور که می دانید  قانون حق طلاق را به زوج داده ، اما در بعضی  موارد زوجه می تواند درخواست طلاق دهد.یکی از این موارد زمانی است که او در سختی و مشقت زیادی  قرار داشته باشد.به این نوع طلاق ،طلاق عسروحرج زوجه می گویند.البته لازم است حتما مصادیق عسر و حرج در قانون ثابت شود.

درصورت وجود این موارد نیز زن حق طلاق یا وکالت در طلاق را دارا می باشد

 

مصادیق عسر و حرج:

ترک زندگی خانوادگی توسط مرد

اگر زوج برای طلاق توافقی رضیت ندهد  وزندگی مشترک را به مدت 6ماه متوالی یا 9 ماه متناوب ترک کرده باشد،زوجه می تواند به دلیل مصادیق عسرو حرج در قاتون برای طلاق اقدام کرده و از همسرش یک طرفه جدا شود.

اعتیاد زوج به مواد مخدر

اعتیاد زوج (مرد) به یک یا چند  از انواع مواد مخدر و ابتلای او به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی لطمه وارد کند نیز موجب عسرو حرج زوجه است ،یعنی درصورتی که زوج  به این موارد اعتیاد داشته باشد و علی رغم تلاش زوجه و مراجعه مداوم به مراکز ترک اعتیاد موفق به ترک مواد یا الکل نشده باشد ،زوجه  اختیار حق طلاق خواهد دارد و می تواند از همسرش جدا شود.

محکومیت قطعی به حبس بیش از 5 سال

به دلیل اینکه  محکومیت قطعی زوج  به حبس بیش از پنج سال موجب اختلال  در زندگی زناشویی زوجین شده وشرایط زندگی را برای زوجه  مشقت بار می کند،زوجه می تواند به دلیل مصادیق عسرو حرج از هسرش جدا شود.

ضرب و شتم یا هر نوع بد رفتاری زوج

ضرب و شتم و هرگونه سوء رفتار مداوم مرد که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد موجب عسرو حرج می شود،یعنی درمواقعی  که مرد مدام همسرش را کتک بزند و جان زن در خطر باشد می تواند به دیل عسرو حرج از همسرش جدا شود.

بیماری صعب العلاج یا مسری زوج

ابتلاء  مرد به بیماری صعب العلاج روانی یا جسمانی مانند ایدز که مسری بوده و زندگی زناشویی را برای زن سخت می کند نیز موجب عسرو حرج زن می شود.

 

موارد عسرو حرج بسیار متنوع است و مواردی که در قانون بیان شده از باب مثال و نمونه می باشد.

موارد ذکر شده در این قانون مانع ازآن نیست که دادگاه در بقیه مواردی که عسر و حرج زوجه در دادگاه محرز شود حکم طلاق صادر نماید .

چند مورد ازموارد دیگر که موجب عسرو حرج زوجه  است این  است:

1-عدم پرداخت نفقه توسط زوج

که زوج از پرداخت نفقه خودداری نماید که در این صورت زوجه می تواند از این بابت تقاضای طلاق نماید.

2-عقیم بودن زوج

یکی دیگر از موارد عسرو حرج عقیم بودن زوج است زیرا که هر دختری به امید مادر شدن به منزل همسرش می رود ،پس  حسرت دائم مادر نشدن غمی را در او ایجاد می نماید که می تواند ان را دچار عسرو حرج نماید .

 3-مانع از بچه دار شدن زوجه

از دیگر موارد عسرو حرج جلوگیری از بچه دار شدن زوجه است یعنی مرد به طور غیر منطقی مانع از بچه دار شدن زوجه گردد.

4-سوء معاشرت

سوءمعاشرت به رفتاری نامتعارف می گویند که به طور مدام انجام شود مثلا رفتاری که به طور مستمر به ضرب وجرح منتهی شود

5- زناشویی غیر متعارف

به این صورت که میل جنسی زوج فراوان و غیر عادی است به طوری که در طول روز چندین بار تمایل به داشتن رابطه جنسی دارد.

6-اکراه شدید

اکراه زوجه درصورت کراهت از همسرش اجباری به ادامه زندگی با زوج نخواهد داشت

7-اختلاف سنی زیاد

8-ازدواج مجدد زوج بدون رضایت همسر اول

اگر مردی بدون رضایت زوجه اول و بدون گرفتن اجازه از دادگاه ازدواج دائم مجدد نماید ،زوجه  اول می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نمای

9-جنون درصورتی که از موارد فسخ نباشد.

10- عدم رعایت شغل متناسب با حیثیت خانوادگی زن

11-ادعای عسرو حرج زوجه به علت عدم ازاله بکارت

فرض ول این است زمانی که عقد نکاح رخ داده ولی ولی زندگی مشترک شلن شروع نشده یعنی هنوز زیر یک سقف نرفته اند در این صورت زوجه نمی تواند به دلیل عسروحرج ناشی از ازاله بکارت به دادگاه مراجعه کند البته اگر مدت غیر متعارفی مرد او را بلاتکلیف رها کند زوجه  می تواند به دادگاه مراجعه کند

فرض دوم این ست که اگر زوج ناتوتنی جنسی به علت روحی و جسمی داشت که در این صورت زن میتواند دادخواست طلاق به دیل عسروحرج تقدیم دادگاه نماید.

فرض سوم این است که زوجین زندگی مشترک خودرا شروع نموده و با گذشت متعارف هنوز زوجه باکره می باشد وزوج هم هیچگونه مشکل جسمانی ناشویی ندارد که  این فرض دلیل بر عسرو حرج زوجه نمی باشد مگر اینکه زوجه ا دلیل اثبات نمید که زوج عمدا برای مدت طولانی با او رابطه زناشویی نمی گذارد.

 

پ)طلاق توافقی

در این نوع طلاق طرفین به توافق می رسند که  از یکدیگر جدا شوند و به زندگی مشترک خود پایان دهند ،در هر حال طرفین میبایست تشریفاتی را رعایت نمایند و سپس باید از دادگاه ،تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش نمایند.

 

انواع طلاق بر اساس امکان رجوع عبارتست از:

طلاق رجعی و طلاق بائن

 

الف)طلاق رجعی

طلاقی است که مرد می تواند در زمان مدت عده به زوجه رجوع نماید و به ادامه زندگی مشترک بپردازند.

 

ب)طلاق بائن

در این مورد زوج حق رجوع به زوجه را ندارد که موارد طلاق بائن در ماده 1145 قانون مدنی بیان شده که عبارتست از :

1-طلاقی که قبل از نزدیکی رخ دهد

2-طلاق یائسه

3- طلاق خلع و مبارات تا زمانی که زوجه رجوع به عوض ننموده باشد

4- سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی رخ دهد اعم از اینکه وصلت جدید در نتیحه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید

 

طلاق خلع و مبارات

از اقسام  طلاق بائن است که طرفین به دلیل کراهتی که از یکدیگر دارند از هم جدا می شوند.در ای طلاق که زوجه مالی را به زوج می بخشد تا زوج را به طلاق راضی ماید و تا وقتی که زوجه از این مال رجوع ننمده باشد ،طلاق از اقسام طلاق بائن  محسوب می شود ،به این دلیل که زمانی  زوجه از بذل رجوع  نماید ،زوج هم می تواند از طلاق رجوع نماید.

 

نکات مربوط به طلاق از جانب زوجه

1-به طور کلی زوجه ای که خواهان طلاق است اگر از همان ابتدا برای انجام طلاق که همان تنظیم و ثبت دادخواست می باشد از وکیل مشورت و راهنمایی بگیرد ،به دلیل مهارت شغلی وکیل و آشنایی به مواد و راه ها قانونی می تواند روند کار را برای طلاقش سریع تر نماید و می تواند اطمینان یابد که اقدام و هزینه ای که برای انجام  دادخواست طلاق نموده نتیجه بخش خواهد بود و به دلیل اشتباه در راه و روش قانونی هنگام درخواست طلاق و دلیلی که ضمن درخواست برای جدایی ارائه نموه رد نخواد شد.

 

2-زوجه ای که خواهان طلاق است میبایست برای جدایی ضمن فرم درخواست طلاق دلیلش را بیان نماید ولی صرف آوردن دلیل برای پذیرفتن درخواست از جانب قاضی کفایت نمی کند .زوجه میبایست بتواند دلیلی که به آن برای جدایی استناد نموده را با مدارک و شواهد نزد دادگاه خانواده به اثبات برساند در غیر این صورت تمامی هزینه هایی که برای تنظیم و ثبت دادخواست نموده است از بین رفته  و دیگر به او بر نمی گردد.پس زوجه اگر خواهان طلاق است ابتدا باید دقت نماید که آیا توان اثبات گفته هایش را داردیا خیر

 

طلاق آخرین مرحله برای حل مشکلات زندگی مشترک است .لطفا قبل از اینکه به طور جدی به طلاق فکر نمایید با مشاوره حقوقی پیشرو مشورت نمایید

 

کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی پیشرو نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند .